

Vesitili-asiakasportaali käyttöön vuoden alusta
Riihimäen vesihuoltoliikelaitos on ottanut käyttöön uuden asiakastietojärjestelmän, joka tehostaa toimintaa ja asiakaspalvelua sekä parantaa tietosuojaa.
Järjestelmä tuo asiakkaiden käyttöön vesihuoltolaitoksen verkkosivujen kautta toimivan helppokäyttöisen Vesitili-asiakasportaalin, jossa voi kätevästi ilmoittaa vesimittarin lukeman sekä seurata kulutus- ja laskutustietoja.
Vesitili helpottaa viestintää asiakkaiden ja vesihuollon välillä.
– Vesitili kokoaa asiakkaan tiedot yhteen ja helpottaa viestintää asiakkaiden ja vesihuollon välillä. Kiinteistön omistaja voi muun muassa seurata vedenkulutusta ja ilmoittaa mittarilukeman sekä tarkastella laskutietoja. Vesitilissä voi päivittää yhteystietojaan tai lähettää omia tietojaan vesihuollolle. Kehitämme palvelua ja asiakastietojärjestelmää jatkuvasti ja otamme käyttöön uusia ominaisuuksia vaiheittain, kertoo hallinto- ja talouspäällikkö Susanna Huotari.
Riihimäen Veden verkkosivuilla toimii tällä hetkellä Kulutus-Web, jonka kautta asiakas voi ilmoittaa mittarilukeman. Vesitili korvaa sen vuoden 2023 alusta. Uuteen portaaliin kirjautuminen vaatii henkilöasiakkailta vahvan tunnistautumisen.
Vuoden 2022 viimeinen vesilaskutus tehdään jo uudella asiakastietojärjestelmällä.
Vesisopimukset allekirjoitetaan sähköisesti
Samanaikaisesti asiakastietojärjestelmän kanssa Riihimäen Vesi kehittää myös muita digitaalisia järjestelmiä.
Vesilaitokselle tulee vuosittain noin 150 liittymissopimusta omistajienvaihtojen ja uusien liittyjien kautta. Tähän asti sopimus on allekirjoitettu paperilla, lähetetty postissa ja pyydetty asiakasta lähettämään toinen kappale takaisin. Jatkossa vesisopimus allekirjoitetaan pääosin sähköisesti. Sopimuspohjat on nyt muutettu sähköiseen allekirjoittamiseen soveltuviksi.
– Toivomme, että asiakkaat pitävät tietonsa – osoitteen, sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron – ajan tasalla Riihimäen Veden verkkopalvelussa, Huotari jatkaa.
Vaikka palvelut verkossa lisääntyvät, Riihimäen Vesi pitää mielessä myös ne asiakkaat, jotka eivät voi, osaa tai halua käyttää sähköistä asiakaspalvelua. Perinteiset kanavat asiointiin ovat jatkossakin mahdollisia: saa soittaa tai tulla paikan päälle käymään.
Uusi asiakastietojärjestelmä on hankittu Suomen Vesitieto Oy:ltä, joka on kehittänyt ohjelmiston yhdessä suomalaisten vesilaitosten kanssa.
